FES-TE AMIC FES-TE VOLUNTARI FES-TE SOCI

i Estudis
Patrimoni
 Medi

Notícies      Vídeos      Agenda      Les Rutes      Història      Pallerols      Blog del Caminant
Portada > Noticies > Pla familiar, de Pamplona a Pallerols
Enviar a un amicEnviar a un amic

Versió ImprimibleVersió Imprimible

Pla familiar, de Pamplona a Pallerols  Caminadas - La Totalitat de la ruta
Un pla familiar amb l'èxit assegurat

inserir comentarisinserir comentaris
veure comentarisveure comentaris (6)

imagen1

A l'oratori de Canòlich, a Sant Julià de Lòria (Andorra)

Un dels caminants de Pamplona ens envia aquesta crònica

Arribem a Pallerols el dilluns 3 d'agost a la tarda amb l'objectiu de fer sencer a peu el camí fins a Andorra en cinc dies. Havíem acudit sis famílies de l'Associació juvenil Alaiz (Pamplona) més alguns nois que es van sumar al pla: 37 persones en total entre pares, mares i nois d'edats molt diverses. Ens allotgem en dues cases rurals a escassos metres de l'església de Pallerols: Ca l'Empordanès i l'Escola Antiga de Pallerols, dues cases molt agradables i acollidores i amb unes immillorables vistes a tota la Baronia de Rialb. Les primeres hores a la zona no van poder ser més prometedores: Missa només arribar a Pallerols i a continuació sopar al costat de la piscina de l'Empordanès.

La primera etapa la vam realitzar el dimarts dia 4, i es va desenvolupar entre Peramola i el cim d'Aubenç. Comencem a caminar cap a dos quarts d'onze del matí al costat del paller on sant Josepmaria va passar la primera nit; després d'una caminada a bon ritme però amb molta calor arribem a la casa del Corb una mica més tard de les dotze. Allà, com en altres llocs significatius del recorregut, vam llegir alguns fragments dels testimonis dels que van acompanyar sant Josepmaria, el que ens va ajudar molt a ficar-nos en la pell dels expedicionaris i fer-nos càrrec poc a poc de tot el que van patir. Des del Corb ens dirigim directament a la Ribalera, on vam arribar una mica abans de les dues. Aquest primer tram de l'etapa ho vam fer pràcticament tots, incloent als nens més petits que, encara que van arribar cansats, van aguantar perfectament.

A la Ribalera parem una estona llarga per evitar pujar l'Aubenç en el moment de major calor del dia (que es va acostar als 40º). Abans d'emprendre la marxa vam tenir la sort de poder celebrar Missa allà mateix, just després de llegir alguns testimonis dels assistents a la que va celebrar sant Josepmaria en aquest mateix lloc; va ser un moment realment emocionant. L'ascensió a Aubenç (que els més petits no van fer) la vam emprendre una mica abans de les 5 de la tarda. Malgrat la duresa i la calor, la vam fer amb força rapidesa i a dos quarts de set ja estàvem al cim. Allà ens trobem el primer problema de la tarda: tot i que comencem a pujar bastant carregats d'aigua, a dalt ja havíem esgotat pràcticament les nostres reserves, confiats en proveir a la Font del Prat; però, després de força dificultats per trobar-la, ens la vam trobar completament seca.

Aquesta nit teníem il·lusió en dormir en tendes de campanya en els espectaculars prats que envolten la casa d'Aubenç. Per evitar pujar amb molt de pes, un parell de furgonetes de suport s'encarregaven de pujar tot el necessari, incloent el menjar i beguda. I aquesta mateixa tarda vam descobrir que els camins per pujar fins allà dalt són molt més llargs i difícils del que ens imaginàvem: després de patir un parell de punxades, el material de suport aconseguí per fi arribar, una mica més tard de la mitjanit. Davant el cansament i la humitat de la nit vam decidir muntar les tendes ràpid i anar-nos a dormir després d'un sopar lleuger.

L'endemà, dimecres, va tornar a sortir el sol amb un dia radiant. A les primeres llums del dia vam poder gaudir des del cim d'Aubenç, amb les praderies cobertes d'un verd brillant per la rosada de la nit. Després de recollir les tendes i menjar alguna cosa ràpidament, vam emprendre el descens cap a les 10 del matí en direcció al Riu Sallent. Arribem allà al voltant de la una. Gairebé sense descansar i quan les temperatures passaven llargament dels 30º, vam cometre l'error d'atacar directament la pujada a Comalavall, amb la intenció d'arribar a menjar a Cal Fenollet no molt tard; amb la calor i el cansament acumulat i amb poques provisions d'aigua, se'ns va fer un tram realment molt dur. Arribem a Fenollet gairebé a les quatre de la tarda, molt cansats i assedegats. Els macarrons i botifarres que allí ens van servir ens van revifar, però tot i això vam optar en donar allà per finalitzada l'etapa del dia. Mereix un esment especial l'atenció i amabilitat amb la que hi vam ser rebuts tot i el retard amb què vam arribar. Aquesta etapa ens va fer adonar-nos de la gran duresa que tenia el recorregut i l'important de mesurar millor les nostres forces.

El dia següent, dijous, vam decidir prendre'l com a dia de descans, per reposar energies. Entre altres coses, aprofitem el matí per anar a fer compres necessàries i banyar-nos al pantà de Rialb. Al migdia vam gaudir d'unes delicioses paelles i d'una llarga sobretaula en què Jordi Piferrer ens va posar al dia sobre projectes futurs del camí de Pallerols a Andorra. A la tarda tots ens acostem a la Cabana de Sant Rafel i a la bassa on els refugiats es rentaven; un passeig suau i agradable en el qual vam gaudir del capvespre sobre els boscos de la zona.

Anar al text  Ir al texto

A la Cabana de Sant Rafel
 - A la Cabana de Sant Rafel

A la Casa del Corb
 - A la Casa del Corb

A la Ribalera, a punt de celebrar la missa
 - A la Ribalera, a punt de celebrar la missa

Pujant la canal de la Jaça
 - Pujant la canal de la Jaça

En el pla d'Aubenç, superada la canal de la Jaça
 - En el pla d'Aubenç, superada la canal de la Jaça

En el poble d'Ares
 - En el poble d'Ares

Un refresc a Ares
 - Un refresc a Ares

A la sortida d'Ares
 - A la sortida d'Ares

En el Mas d’Alins (Andorra)
 - En el Mas d’Alins (Andorra)

A Fontaneda (Andorra)
 - A Fontaneda (Andorra)

Al costat de l'estàtua de sant Josepmaria a Sant Julià de Lòria (Andorra)
 - Al costat de l'estàtua de sant Josepmaria a Sant Julià de Lòria (Andorra)

A l'església de Sant Julià de Lòria, al final del recorregut
 - A l'església de Sant Julià de Lòria, al final del recorregut

Divendres, una mica més de la meitat del grup es va animar a fer l'etapa que es preveia la més dura de totes: l'ascensió a la muntanya d'Ares des del Riu de Cabó. Per evitar la calor que tanta nosa ens va fer els dies anteriors, vam sortir de l'Empordanès, ja esmorzats, a les 6 del matí i per les 7 estàvem ja caminant. Encara que vam tenir bastants problemes en trobar les marques blaves i grogues durant l'ascensió, vam arribar al poble d'Ares una mica abans de les 10. Allà sí que vam poder gaudir de l'aigua fresca de la font. A dalt tots vam estar d'acord que l'ascensió va ser menys dura i llarga del que ens esperàvem, però el que realment se'ns va fer molt llarg van ser les més de tres hores de baixada que, encara que per camins en general suaus i fàcils, ens van atrapar amb el sol i la calor de nou, caient implacables. Una mica abans de les tres de la tarda vàrem arribar per fi a Noves de Segre, on ens van venir a recollir en cotxe.

Per a l'última etapa, el dissabte 8 d'agost, que volíem fer des del Riu Civís, just abans del Barranc de la Cabra Morta, fins a Sant Julià de Lòria, la nostra meta a Andorra, la previsió era de molta pluja i fortes tempestes a tota la zona. Amb la desil·lusió d'haver d'acceptar que molt probablement no podríem fer cap tram a peu, ens dirigim en cotxe fins a Andorra. Abans de creuar la frontera ens desviem per veure almenys el tram que va fer l'expedició de sant Josepmaria una mica més amunt del poble d'Argolell i la pujada a Mas d'Alins, que es contemplava perfectament des de la carretera. Just quan arribem a aquest punt, tot i que el cel estava realment fosc i amenaçador, no plovia, de manera que sobre la marxa i sense pensar-ho una petit grup ens animem a fer aquest tram a peu, ben proveïts, això sí, de impermeables per a la pluja; perquè efectivament als pocs segons de començar a caminar ens va engolir una tremenda cortina d'aigua. Malgrat tot vam fer la pujada i inici de la baixada a bon ritme i sense dificultats, amb l'alegria inesperada de poder fer a peu aquest últim tram del camí. En tot just dues hores vam arribar al petit oratori dedicat a la Mare de Déu de Canòlich, on en el retaule apareix grafiat sant Josepmaria, recordant el seu camí d'alliberament. Allà ens vam ajuntar amb la resta del grup que havia anat amb cotxe. Vam menjar junts aprofitant que la pluja havia amainat i, com no podia ser d'altra manera, vam cantar la Salve: va ser un moment de gran emoció, en la qual vam poder reviure l'emoció que tindria sant Josepmaria en sentir-se salvat  a Andorra. Després de la Salve tornà a ploure però això no va ser impediment perquè els valents continuéssim a peu fins a Sant Julià, on ens esperava a la resta del grup per tenir Missa a l'església on Sant Josepmaria va entrar a fer la visita al Santíssim, després de tant de temps sense veure una església no profanada. En acabar ens vam tornar a Pallerols a celebrar la fita aconseguida amb una bona barbacoa i una llarga sobretaula plena de cançons.

L'endemà, diumenge 9 d'agost, vam tenir la nostra última Missa a l'església de Pallerols i després d'esmorzar i recollir tot ens vam tornar cadascú al nostre lloc de destinació. Ens vam anar amb uns records inesborrables, amb l'emoció viscuda d'haver seguit els passos de Sant Josepmaria durant aquestes jornades tan dures i importants per a ell i amb el desig i la certesa que aviat tornarem per repetir aquest mateix pla.

6 Comentaris

Autor Juanjo Gaite | 21/09/2015
   Comentari Nos gustaría animar a muchas familias a participar de la experiencia del paso de los Pirineos,os lo recomendamos,seguro que os dejara huella como a nosotros.Ya estamos preparando el plan del año próximo.
No dudéis en poneros en contacto con nosotros si queréis que os hagamos partícipes de algún detalle.
Agradecer a toda la asociación , por la buena labor hecha.

Autor A.G.F. desde Barcelona | 15/09/2015
   Comentari ¡Que no se paren las iniciativas para disfrutar y dar a conocer la historia de estas rutas históricas difundiendo la Paz y la alegría, entre amigos, conocidos y parientes ¡Gracias mil por vuestras iniciativas!
¡¡¡FELICIDADES!!!

Autor Xavier C. | 15/09/2015
   Comentari Felicidades!!

Autor J. Elias | 14/09/2015
   Comentari Muy buena explicación y enhorabuena por la idea y su desarrollo por la experiencia para otros que podréis trasmitir.-

Autor Xaviguti | 14/09/2015

Comentari

Codi de seguretat
Canviar codi
    Introdueixi el codi de seguretat, si us plau.