FES-TE AMIC FES-TE VOLUNTARI FES-TE SOCI

i Estudis
Patrimoni
 Medi

Notícies      Vídeos      Agenda      Les Rutes      Història      Pallerols      Blog del Caminant
Portada > Noticies > Tres sacerdots i deu seminaristes de Pamplona en el pas dels Pirineus
Enviar a un amicEnviar a un amic

Versió ImprimibleVersió Imprimible

Tres sacerdots i deu seminaristes de Pamplona en el pas dels Pirineus  Caminades - Ruta 1Caminades - Ruta 2Caminades - Ruta 6Pallerols

Formació, descans, oració, cantar, riure

inserir comentarisinserir comentaris
veure comentarisveure comentaris (5)

imagen1

A l'església de Sant Julià de Lòria, davant la imatge de sant Josepmaria

Des de Pamplona, alguns dels participants ens envien la crónica dels dies passats a Pallerols i Andorra

Deu seminaristes del Seminari Internacional Bidasoa (Pamplona), acompanyats per tres sacerdots, van seguir del 22 al 27 de juliol els passos de sant Josepmaria en el seu camí cap a Andorra el 1937. Oració, cants, moltes rialles i també molt bon apetit van caracteritzar els sis dies que aquest grup va estar en el Pas dels Pirineus.

22 de juliol - Dia 1

Arribem a Pallerols a última hora de la tarda, després de visitar a Peramola el paller on sant Josepmaria i els seus acompanyants van dormir la primera nit en el seu camí cap a Andorra. Som 10 seminaristes de diferents països: Colòmbia, Filipines (2), Guatemala (2), Nicaragua, Sri Lanka (2), Veneçuela i Vietnam. Ens acompanyen tres sacerdots espanyols -els tres valencians, per ser més precisos.

Després de resar a l'església, dedicada a sant Esteve, on sant Josepmaria va trobar la rosa que li va tornar la pau, recorrem la casa on viurem aquests dies. Impressionant! El "forn" on el fundador de l'Opus Dei va passar aquella nit d'angoixa, l'antiga habitació del rector de Pallerols, l'antiga cuina ... I també la cuina nova del refugi on viurem. Escalfem els espaguetis i les truites que hem portat (cortesia de Mn. Miguel, un dels sacerdots) i, després de dinar, resem completes.

23 de juliol - Dia 2

Hem pogut descansar, tot i que alguns han roncat a plaer. Sortim de Pallerols en direcció a la cabana de Sant Rafael cap a les 11 del matí. Abans hem tingut una meditació, predicada pel Mn. Juan Francisco, i una xerrada, després d'un esmorzar "d'emperador" (diversos es justifiquen dient que cal fer provisió d'energies per a les excursions a la muntanya).

Ens trobem amb la cabana de Sant Rafael després de mitja hora caminant. Vam descansar una mica -tampoc hem caminat molt, cal reconèixer-ho- i llegim textos referents al pas de sant Josepmaria per aquella cabana, on amb sentit de l'humor ell i els seus acompanynats van proclamar una "república democràtic-dictatorial". Ens disposem a celebrar la Missa a l'altar fet amb troncs que està just al davant de la cabana. És una experiència única celebrar l'Eucaristia, amb tota la dignitat possible, enmig de la natura.

Mengem i després resem el Rosari. Tornem a la nostra llar per un altre camí, contemplant els paisatges pirinencs. Després de rentar-nos, ja al refugi, Mn. Tino ens explica la història de la vocació sacerdotal de sant Josepmaria. Berenem i resem a l'església. L'oració culmina amb les vespres i després tenim una estona lliure, que vam aprofitar per explorar els voltants i pujar una petita muntanya davant de l'església on alguns vam gaudir d'un colorit capvespre amb un paisatge impressionant.

El dia culmina amb un magnífic sopar: macarrons, botifarra catalana i, el toc light, l'amanida.

24 de juliol - Dia 3

Mn. Miguel, a la meditació, ens parla de la Paraula de Déu -del Evangeli-, de la Santa Missa i de com donar-nos completament als altres. Esmorzar, en el qual ens proposem acabar els macarrons que van sobrar del dia anterior (Colligite quae superaverunt fragmenta, ne pereant!). Després de la xerrada, emprenem el camí cap a la Ribalera: allà sant Josepmaria va celebrar la seva última Missa, sobre una roca, abans d'arribar a Andorra.

En el camí, alguns prenen la drecera, que a la fi té una costa empinada; els altres -aconsellats per la "prudència" que dóna els anys- segueixen la via normal. Tots, uns abans, altres després, arribem a la Ribalera. Bevem una mica d'aigua, per no trencar el dejuni eucarístic, i vam celebrar la Missa.

Per dinar mengem uns deliciosos entrepans. Després llegim el diari de l'expedició de sant Josepmaria i també el que escriu l'Antoni Dalmases. Llegir el diari en els llocs on tot va passar és realment potent, un petit viatge a la imaginació que ens transporta a ser companys de sant Josepmaria en la seva expedició. I, per commemorar el que ells van viure, Mn. Tino treu també -com ells van fer a la Ribalera- una ampolla de cognac (tot i que, a diferència d'ells, no trenquem l'ampolla). Una copeta per a cada un, si bé alguns no la beuen. Ja tenim energia per tornar a casa que ens costarà dues hores de camí.

En arribar on estaven els cotxes, un de nosaltres s'adona que ha perdut les seves ulleres en el camí. Cinc de nosaltres tornem a desfer el camí per veure si estan en el tram final. Els nostres custodis ens faciliten les tasques de recerca: no havien passat mes que uns pocs minuts quan Mn. Miguel crida: Aquí hi ha les ulleres! Roven, que era qui les havia perdut, respira alleujat i somriu, com un bon filipí sap fer-ho.

Vam sopar i, després de rentar els plats i resar completes, alguns vam sortir a contemplar el cel estrellat. Que bé es veuen els astres sense la llum de la ciutat! Va ser un espectacle i una mostra de la grandesa de Déu.

Anar al text  Ir al texto

El grup a Pallerols
 - El grup a Pallerols

Celebració de la Missa a Pallerols
 - Celebració de la Missa a Pallerols

Celebració de la Missa a la Cabana de Sant Rafael
 - Celebració de la Missa a la Cabana de Sant Rafael

Esmorzar en el refugi de Pallerols
 - Esmorzar en el refugi de Pallerols

En la Cabana de Sant Rafael
 - En la Cabana de Sant Rafael

Al fons Pallerols
 - Al fons Pallerols

Al fons Argolell
 - Al fons Argolell

A Mas d’Alins (Andorra)
 - A Mas d’Alins (Andorra)

A Andorra la Vella
 - A Andorra la Vella

25 de Juliol - Dia 4

Avui celebrem Missa a l'església de Pallerols. Solemnitat de l'Apòstol Sant Jaume. Durant el matí tenim un breu recés espiritual. ¡Maria doneu-nos una rosa, com se la vas donar a sant Josepmaria! Acabem amb una benedicció amb el Santíssim.

Ens dirigim a Fenollet amb cotxe per dinar. Allà sant Josepmaria i els seus acompanyants van tenir l'últim menjar potent abans d'arribar a Andorra. La Rosa, que és la filla del noi que portava el menjar a l'expedició de sant Josepmaria, ens ofereix amanida, paella, pollastre, prunes, crema catalana, mel i mató, flam i figues confitades! No podem defraudar a la Rosa! Vam menjar ... vam menjar molt. Que ho digui en Pedro.

A la tornada, veiem un documental espectacular sobre el pas dels Pirineus. A la nit, veiem una altra vegada les estrelles. Aquest cop, Julio té una aplicació on identifiquem cada constel·lació ... i a dormir!

26 de Juliol - Dia 5

Demà ens en anem, així que avui és el nostre últim dia a Pallerols. Mn. Miguel ens predica una meditació sobre l'amistat amb Jesucrist i celebrem la Missa dominical. El Renato fa d'escolà, ja que avui fa anys. Li vam cantar en l'esmorzar.

Anem cap a Andorra. Alguns vam decidir pujar a Mas d'Alins, l'última muntanya que fa de frontera; altres prefereixen anar amb cotxe. A la fi, dos dels que van en l'expedició muntanyenca han de trucar als cotxes perquè els recullin: la pujada empinada impedeix que puguin seguir. ¿Causa? En un cas, cirurgia de maluc; en un altre, un cop al genoll. Per a ambdós: cop a l'orgull.

Ens retrobem a l'altre costat de la muntanya, ja en territori andorrà. S'uneix al nostre grup l'Alfred Llahí, que ens fa de guia. Mengem i vam visitar els llocs relacionats amb sant Josepmaria: la primera parròquia on van anar a resar ell i els seus acompanyants, els llocs on va celebrar Missa, l'hotel on es van allotjar ... Ens fem una foto a Andorra la Vella, al mateix lloc on la van fer aquells primers de l'Opus Dei. José fa un muntatge i compara les dues fotos. Són gairebé iguals!

En tornar a Pallerols (alguns vam dormir en el viatge, per descomptat, sense voler volent), celebrem l'aniversari de Renato i el final de la nostra estada, amb una bona barbacoa: costelletes de xai, botifarra, xistorra... Tenim una tertúlia nocturna on fem una ronda de preguntes a Renato: el llibre que més li ha agradat, el seu primer record de Bidasoa, la situació més vergonyosa per la qual ha passat ... després, a cada un, li fem alguna pregunta també. Va ser una tertúlia amb moltes rialles, divertida i perfecta per acabar l'última nit.

Epíleg: 27 de Juliol - Dia 6

Darrera meditació, Mn. Tino ens predica sobre la Mare de Déu, que és també la nostra Mare, i vam celebrar la Missa. A l'esmorzar, li donen el premi "forquilla d'or" a Hernando perquè és el que més ha menjat. Tot s'ha fet per votació popular i secreta.

Ens acomiadem de la Mare de Déu de Pallerols, Nostra Senyora del Roser, i ens fem una foto amb ella.

En el camí de tornada cap a Pamplona, ​​vam passar per Torreciudad: la Mare de Déu no ens deixa anar. Resem i després anem una estona a la piscina del Poblado. Després de dinar, tornem al Santuari i veiem un vídeo-mapping acabat d'estrenar, que es veu sobre el retaule. Al·lucinant!

Arribem a Pamplona sans i estalvis. Deo gratias. Ha estat una convivència meravellosa. Irrepetible ... No, millor no. Millor que puguem repetir i tornar.

5 Comentaris

Autor Geraldo Morujão (Viseu –Portugal) | 01/08/2020
   Comentari En hora buena por tan maravillosa aventura. Encomiendo a S. Josemaría los frutos de vuestro Paso de los Pirineos. Que Dios os bendiga!

Autor Tino | 31/07/2020
   Comentari Es fantástico ver a estos seminaristas de paises tan lejanos por Pallerols!!

Autor Emilio Fernández Urías | 30/07/2020
   Comentari Fantástica vivencia. Muchas gracias por venir, amigos. Tenem
os que llenar Pallerols y toda su ruta de visitas. Sobre todo los que lo tenemos más cerca. Estos hermanos que vienen desde tan lejos nos están dando un ejemplo de vida a imitar. Good job!

Autor Florentino | 30/07/2020
   Comentari Tants motius per donar gràcies!
#GraciasSacerdotes

Autor ATC | 30/07/2020
   Comentari Muy simpático el relato. Se intuye que los asistentes han disfrutado (y comido) de lo lindo. Enhorabuena por esta iniciativa a la que solo le falta, para ser alucinante, caminar un poco más por dónde anduvo la expedición de san Josemaría.

Inserir comentaris
Autor
Comentari

Codi de seguretat
Canviar codi
    Introdueixi el codi de seguretat, si us plau.