Associació d'amics del camí de Pallerols de Rialb a Andorra

Algunes visites durant el mes d'agost
Moltes persones visiten els llocs on va estar sant Josepmaria a la tardor de 1937

Durant el mes d'agost pràcticament cada dia ha visitat Pallerols algun grup vingut de diferents zones d'Espanya o d'altres països. Adjuntem documents gràfics de 5 grups que són una mostra d'aquestes visites.

Un grup escriu:

El 9 d'agost de 2019, un grup d'amics que estàvem passant uns dies de vacances a Andorra, diem anar a Pallerols. Amb un llibre guia, el menjar del dia i amb el lloc; per saber més de com va ser el pas de sant Josepmaria pels Pirineus. En arribar a Pallerols, comprovem que estava tot tancat. Al poc temps, algú de nosaltres va dir en veu alta: "això canviaria molt amb un persona que ens expliqués i ens deixés veure els edificis per dins". Dit i fet. Com si fos un desig al geni de la "Llum meravellosa" que ho hagués escoltat i concedit, va aparèixer Ramon Camats. Un guia de l'associació d'Amics del Camí de Pallerols de Rialb a Andorra, que venia amb un grup de 4 persones que havien sol·licitat una visita guiada a través d'pallerols-andorra.org.

De seguida Ramon es va fer càrrec de la situació i es va formar un únic grup per fer la visita guiada. Ens va ensenyar l'església de sant Esteve, la restauració de la rectoria i ens va explicar com va ser l'arribada de sant Josepmaria, amb els altres expedicionaris, al novembre de 1937. Després vam entrar a la casa rectoral i entre altres coses, el que més ens va impactar, va ser quan Ramon ens va explicar com va patir sant Josepmaria aquella nit del dissabte 21 novembre de 1937 perquè no sabia si estava complint la voluntat de Déu continuant el seu camí cap a Andorra. Aquella nit no va dormir res, amb una angoixa tremenda que el mantenia en vela i plorant. Al matí següent al aixecar-se, va baixar a l'església i va demanar un senyal al Cel, i va trobar una rosa daurada, que li va tornar la seva pau habitual. Va ser un consol que va tenir de la Mare de Déu en aquest moment de prova.

A continuació, vam poder menjar allà mateix del que portàvem nosaltres. Acabat el dinar, vam pujar a la cabana de Sant Rafael, que està a mitja hora caminant i allà vam llegir el capítol de la Cabana de Sant Rafel.

Després vam agafar el cotxe i vam poder anar a l'església de Sant Julià de Lòria (Andorra), on va estar sant Josepmaria el 2 de desembre de a 1937.

Va ser una visita magnífica!

Un altre grup, escriu:

Uns dies després anaren a Pallerols un grup de pelegrins vinguts de Roma, Madrid, Sevilla, Sant Sebastià, Valladolid, Saragossa i Barcelona. Ens expliquen breument la seva experiència:

Ens trobem a les 11 amb Ramón a Ponts. D'allí vam anar a Peramola on ens va ensenyar el paller en què sant Josepmaria i els seus acompanyants van passar la nit del 19 al 20 de novembre de 1937.

Després vam estar a Pallerols, on els tres sacerdots del grup van concelebrar la Missa de Sant Josepmaria, amb la participació de la resta de pelegrins. En l'homilia el Sr. Javier ens va animar a unir-nos a la Missa celebrada allà per sant Josepmaria el 1937 i a encomanar el viatge del prelat de l'Opus Dei als Estats Units i Canadà.

Després de la Missa vam recórrer la rectoria i l'Església, i vam acabar veient el vídeo explicatiu a la sala multiusos de la planta segona de la rectoria.

Ja serien gairebé les tres de la tarda quan vam menjar uns entrepans a l'ombra dels arbres, per després dirigir-nos a la Cabana de Sant Rafel.

Vam acabar la tarda fent l'oració a la parròquia de Sant Julià de Lòria, a Andorra, on va arribar sant Josepmaria després del pas dels Pirineus.

Agraïts a tots els que feu possible aquesta meravella.

Un altre dia del mes d'agost, un grup de professors participants en cursos d'estiu a Andorra van visitar Peramola, Pallerols i la cabana de Sant Rafael. Ens ho expliquen a continuació:

Els visitants érem residents de punts tan distants com: Vigo, Madrid, Barcelona, ​​Granada, València ... Ens va acompanyar Ramon, qui ens va donar explicacions que ens van permetre recrear amb molt detall l'estada de sant Josepmaria en aquests llocs.

Vam recórrer Peramola i vam poder conèixer els llocs relacionats amb el començament de l'expedició que va fer Sant Josepmaria i els seus acompanyants. Des d'allà ens dirigim a Pallerols on Ramon ens va detallar l'estada d'aquest grup en el seu camí cap a la llibertat. Vam veure la rectoria, i ens van projectar un documental que recollia les diferents etapes de Peramola fins a Sant Julià de Lòria. Ens va agradar especialment la maqueta del relleu del Pirineu, que indica l'itinerari d'aquella expedició. Vam accedir a l'església de Sant Esteve de Pallerols i després ens acostem a la Cabana de Sant Rafel.

Ens vam quedar amb ganes de tornar per recórrer alguna de les etapes del camí i animar als nostres familiars i coneguts a gaudir d'aquests paisatges tan bonics i plens d'història.

I altres grups de dones de diferents països han fet també varis trams del pas dels Pirineus.

Associació d'Amics del Camí de Pallerols de Rialb a Andorra.   Av. Diagonal, 620, 1er. 2a, 08021 - Barcelona (Espanya) . Tel.: (+34) 629 910 612