Al matí del dia 8 de juny de 2022, dimecres, onze residents del Col·legi Major Aralar, de Pamplona, sortim en direcció a Pallerols, acompanyats pel Mn. Constantino Ànchel, expert en el Pas dels Pirineus. Els integrants del grup procedien d'Espanya, França, Kenya, Nigèria, les Filipines, el Salvador i el Brasil. Mn. Francisco Varo i Javier Jiménez estarien acompanyant-nos només els dos primers dies.
Com va dir Mons. Javier Echevarría el 3 de setembre de 2015, quan va ser a Pallerols, "recordar el nostre Pare, viure amb el nostre Pare, ser fidels a Déu com el nostre Pare i amb el nostre Pare, ha de ser l'objectiu de cadascuna i de cadascun". Per tant, la nostra meta era ser als mateixos llocs on va estar sant Josepmaria Escrivà i els qui l'acompanyaven quan tractaven de creuar els Pirineus en direcció a Andorra, i a partir d'aquí passar a l'altra part d'Espanya per poder exercir en llibertat el seu ministeri sacerdotal.
Al trajecte de Pamplona a Pallerols vam fer una parada a Aïnsa, on vam dinar, vam prendre un cafè i vam visitar el poble.
A les 18h ja érem a Pallerols, on vam ser rebuts per Ramon Camats, que sol·lícitament ens guiaria i acompanyaria en els propers dies per aquestes terres per a ell tan conegudes i estimades. A la rectoria contigua a la parròquia de sant Esteve de Pallerols deixem les maletes i pugem a peu a la cabana de sant Rafael, lloc on sant Josepmaria Escrivà i altres membres de l'Opus Dei van passar cinc dies esperant millors condicions per prosseguir el viatge.
De tornada a Pallerols, vam visitar l'església i vam poder contemplar el lloc on sant Josepmaria va trobar la famosa rosa de Rialb. Vam sopar del que portàvem preparat i vam anar a dormir.
L'endemà, Mn. Francisco ens va predicar sobre el significat d'aquests llocs relacionats profundament amb la vida heroica de sant Josepmaria. El pla de la jornada comptava amb una caminada a la Ribalera, al peu de la muntanya d'Aubenç, sant Josepmaria va celebrar una Missa per a unes vint persones que estaven amagades en aquell lloc esperant la seva sortida cap a Andorra.
En arribar al darrer tram de la caminada, Mn. Francisco es va sentir una mica indisposat i no va poder seguir, de manera que se'n va tornar al cotxe. Ja a la Ribalera Mn. Constantino va celebrar la missa del dia, que corresponia a la festa de Jesucrist Summe i Etern Sacerdot. Després dinem i descansem entre les pedres d'aquell lloc. De tornada a Pallerols, alguns van passar per Oliana per comprar menjar i després banyar-se al riu Segre, que per cert estava lleugerament fred, malgrat el dia calorós. A la nit, Mn. Constantino i Jaime ens van portar un magnífic sopar comprat a la Fonda la Masia, de Peramola.
El tercer dia d'excursió, després de fer la pregària i participar a la santa Missa a l'església de sant Esteve de Pallerols, i havent esmorzat, a les 11h ens vam posar en camí en direcció a la Casa del Corb, on el grup de sant Josepmaria va estar prop de tres hores descansant abans d'anar a la Ribalera. En aquest lloc, aprofitem per llegir uns paràgrafs del llibre "Entre la noche y la esperanza", de Jordi Piferrer. Vam tornar al cotxe i ens dirigim cap a la casa de Fenollet, on el grup d'Escrivà va tenir l'últim àpat calent i abundant abans d'arribar a Andorra uns quants dies després. Aquí trobem el mateix Jordi Piferrer, que ens va donar precises explicacions sobre aquesta etapa del pas dels Pirineus, i també la Rosa, filla del jove que el 1937 va portar el menjar on estaven amagats els fugitius. De fet ella no va escatimar atencions amb nosaltres, servint-nos un dinar apetitós i generós, finalitzat amb cançons cantades a ple pulmó (El vídeo que adjuntem mostra una de les cançons: Malaika). |
|
|
En sortir de Fenollet vam anar a banyar-nos ràpidament al riu Sallent i tot seguit vam tornar a casa. Poc després Mn. Constantino ens va portar de nou un sopar comprat a la Fonda de Peramola: macarrons, carn de vedella i crema catalana. Tot molt bo!
L'endemà, després de l'oració, la Missa i l'esmorzar, vam anar amb cotxe a l'inici del Barranc de la Cabra Morta, al riu de Civís, on tots vam baixar del cotxe --menys els dos conductors-- per fer a peu el recorregut fins passat el Mas d'Alins, ja a Andorra.
Un cop junts els caminants i els que havien arribat amb cotxe, vàrem dinar del que portàvem preparat. Ja de baixada, en arribar a Coll de Jou i a la vista del poble de Sant Julià de Lòria, vàrem resar una Salve com ho va fer el grup de sant Josepmaria el 2 de desembre de 1937.
En arribar a Sant Julià de Lòria vam anar directament a l'església i vam fer la Visita al Santíssim, una estona d'oració i una passejada pel poble, recordant el que va fer l'expedició de l'any 1937.
Ja de tornada a Pallerols, vam fer una barbacoa i vam cantar moltes cançons acompanyades per la guitarra de Mn. Fernando Milán.
El diumenge, dia de la tornada a Pamplona, després de la missa de la solemnitat de la Santíssima Trinitat, sortim de Pallerols a les 12h cap a Torreciudad, on arribem a les 14h30. Aquí vam dinar i vam visitar el santuari, on assistim al vídeo-mapping al bell retaule del santuari. Partim d'aquí a les 17h i arribem a Pamplona a les 20h. En explicar als altres residents del Col·legi Major Aralar el que vàrem viure aquests darrers dies, era general el sentiment de relativa enveja entre els que no hi van poder anar. Esperem que el proper any es pugui repetir aquest magnífic pla.
Acabem aquests dies agraïts a Déu i a tots els que han col·laborat per a l'èxit d'aquest pelegrinatge, i també plens d'il·lusió per imitar aquest grup heroic, que fa 85 anys va arriscar la seva vida per poder tornar a viure amb llibertat la seva vida cristiana i apostòlica.
|
|
|